Piotr Goss
W 2017 ukończył studia magisterskie na kierunku Informatyka w Biznesie na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, specjalność: Menadżer systemów Informacyjnych i IT. Od 2018 roku maszynista w Kolejach Dolnośląskich. Od dziecka pasjonat kolejnictwa, twórca pulpitu lokomotywy EU07 w skali 1:1 do symulatorów kolejowych, autor aplikacji „Semafor”.
Mateusz Chworak
W 2020 ukończył studia na kierunku Inżynieria Systemów Informatycznych na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Od 2020 nastawniczy, a od 2023 dyżurny ruchu w Polskich Liniach Kolejowych. Pasjonat techniki, w tym urządzeń sterowania ruchem kolejowym, elektroniki i programowania. Współautor aplikacji „Semafor”.
Pierwsza wersja aplikacji SEMAFOR została udostępniona 21 sierpnia 2015 roku na urządzenia mobilne z systemem Android, przez lata zmieniała swój wygląd i była sukcesywnie rozbudowywana. Obecnie aplikacja umożliwia szybki dostęp do opisów sygnałów i wskaźników stosowanych na sieci kolejowej PKP PLK, zarówno z poziomu przeglądarki internetowej komputera, jak również w odświeżonej wersji na telefonach z systemem Android. Pogrupowane elementy pozwalają na odnalezienie interesujących treści, a animowane sygnalizatory pozwalają nie tylko na przeglądanie listy sygnałów, ale także ustawianie własnych kombinacji komór semafora. Dodatkowo, większość sygnałów ręcznych została ożywiona w postaci animacji, aby jeszcze lepiej zobrazować to, jak należy interpretować sztywne obrazki
z kartek instrukcji sygnalizacji czy instrukcji ruchowej Ir-1. Naszym celem jest w jak najbardziej przystępny sposób przedstawić zagadnienia z zakresu kolejnictwa i staramy się sukcesywnie rozwijać aplikację o kolejne, ciekawe rozwiązania ułatwiające naukę przepisów kolejowych. Poprzez co raz większe zainteresowanie polską koleją przez osoby zagraniczne, wychodzimy na przeciw i dodaliśmy obsługę języka angielskiego w naszej aplikacji.
Miłej zabawy!
Opisy w aplikacji bazują na Instrukcji sygnalizacji Ie-1(E-1) obowiązującej od dnia 24.11.2024.
W ramach sukcesywnego rozwoju oraz rozbudowy wersji 4.0.0 od 2022 roku, aplikacja przez lata zyskiwała co raz więcej kart i zakładek, a obecnie SEMAFOR obsługuje następujące elementy:
• zmienne układy komór i wyglądu:
– semafor półsamoczynny (semafor wjazdowy, drogowskazowy, wyjazdowy, odstępowy itp.),
– sygnalizator SBL (Samoczynna Blokada Liniowa),
– sygnalizator powtarzający,
– tarcza ostrzegawcza świetlna,
– tarcza manewrowa świetlna,
– semafor kształtowy,
• sygnalizator sygnału zastępczego,
• tarcza ostrzegawcza przejazdowa,
• tarcza rozrządowa świetlna i kształtowa,
• tarcze ostrzegawcze kształtowe nieruchome, dwustawne i trójstawne,
• tarcza manewrowe kształtowe,
• tarcza zaporowa kształtowa,
• wszystkie wskaźniki ogólno-eksploatacyjne, ETCS, sieć trakcyjna,
• pozostałe wskaźniki,
• sygnały nadawane przez pojazdy i osoby,
• współpraca sygnalizatorów,
Należy również wspomnieć, że nie zwalniamy tempa i oprócz sukcesywnego rozwoju obecnej aplikacji Semafor, równolegle pracujemy nad kolejnymi projektami kolejowymi, więcej info wkrótce.
Ogromne podziękowania należą się również Panom – Szymon Prusak i Mateusz Kozłowski, którzy użyczyli nam swojej wiedzy i umiejętności z zakresu programowania i grafiki oraz wsparli projekt swoim czasem w celu testowania aplikacji.
Dzięki!
Ogromne podziękowania również dla Was, użytkowników aplikacji, którzy stale dają nam wskazówki, co zmienić, co poprawić, co dodać. Słuchamy Waszych rad i powoli, w wolnej chwili staramy się je wcielić w życie!
Wszelkie prawa do niniejszej aplikacji oraz strony są zastrzeżone. Aplikacja, strona oraz jej zawartość, w tym tekst, grafiki, logo, ikony, interfejs użytkownika i inne elementy, są wyłączną własnością Pitkowej Kolei (Piotr Goss). Kopiowanie, modyfikowanie, dystrybucja lub inne nieautoryzowane korzystanie z aplikacji bez uprzedniej pisemnej zgody właściciela jest zabronione.